Een aantal jaar geleden heb ik de Lego hobby (opnieuw) ontdekt. Mijn verzameling Lego onderdelen is sindsdien gestaag gegroeid. Eind vorig jaar heb ik geconcludeerd dat mijn verzameling het stadium van boterkuipjes en ijsbakjes was ontgroeid... Tijd voor een serieuze opslag oplossing!
Na verschillende mogelijkheden te hebben bekeken, heb ik gekozen voor een systeem van kantelbakken. Dit bevalt tot nu toe erg goed. Misschien dat iemand anders er iets aan heeft, vandaar dat ik het hier wil delen.
Kantelbakken
Ik heb gekozen voor een systeem van kantelbakken, verkrijgbaar bij de Hornbach. Er zijn verschillende indelingen verkrijgbaar, van 2-vaks tot 9-vaks. Ik heb gekozen voor de 5-vaks, 6-vaks en 9-vaks, die leken mij voor Lego stenen het meest geschikt.
De kastjes en bakjes zijn van goede kwaliteit. De kastjes zijn allemaal 60cm breed en variëren in hoogte (van circa 8cm voor de 9-vaks tot circa 16cm voor de 5-vaks). De grote bakken zijn dieper dan de kleine bakjes. De kastjes zijn goed te stapelen. Je kan verschillende maten goed combineren (zolang de ondiepere kastjes maar op de diepere kastjes staan). Je kan dus zelf bepalen hoe veel en in welke combinatie je ze wil gebruiken. Aan de achterwand van de kastjes zijn bevestigingsmogelijkheden, zodat je ze aan de muur kan bevestigen. Dat heb ik niet gedaan, het staat voor mij stabiel genoeg zonder bevestiging.
De bakken zijn van handig in gebruik. De inhoud van de bakjes is goed zichtbaar (toevoegen van labels is mogelijk, maar vind ik niet nodig want je ziet toch alles zitten). Daarnaast kan je de bakken open zetten zonder de onderliggende bakken te blokkeren. Dat is erg handig tijdens het sorteren van onderdelen, alles kan tegelijk open. Ook is het makkelijk om een bakje uit een kastje te halen, bijvoorbeeld als je een onderdeel onder uit het bakje nodig hebt.
Alles bij elkaar dus erg prettig in gebruik.
Op dit moment kost een kastje tussen de € 11,50 en € 17,95 per stuk (afhankelijk van het type). Dat vind ik een schappelijke prijs. Een opstelling van 60cm breed en ongeveer 70cm hoog (dus 6 a 7 kastjes op elkaar, afhankelijk van het type) kost in totaal zo'n € 90. Dat klinkt misschien veel, maar voor een ladekastje van vergelijkbare omvang betaal je al snel meer.
Het enige nadeel van kantelbakken ten opzichte van lades, is dat ladekastjes meestal iets dieper zijn. Per cm2 muuroppervlak kan je met ladekastjes dus mogelijk meer steentjes kwijt. Voor mij weegt het gebruiksgemak van de kantelbakjes op tegen dit (kleine) nadeel.
Ik ben erg blij met mijn kantelbakken opslagsysteem. Het nadeel van Lego is dat er altijd maar meer bij lijkt te komen (ik snap ook niet waar het allemaal vandaan komt... 😀), dus binnenkort ga ik meer bakken halen!
Hey Bas,
Wat een leuk systeem is dit. Heb ik eigenlijk nog niet eerder gezien. Enkel de uitschuivende bakjes, maar dit ziet er praktisch en functioneel uit. Verder een mooie verzameling die je daar hebt.
Verder is een blijvend groeiende LEGO verzameling, een erg bekend probleem. 😉
Bedankt.
Het idee van kantelbakken kwam ik twee jaar geleden tegen in een van de artikelen in de Storage Solutions serie op Brickset: Brickset Storage solutions: Paul_DLH. Die oplossing sprak mij toen erg aan, dus toen ik bij de Hornbach vergelijkbare bakken zag, was het plan geboren!
Mooi zo !
Op de voorlaatste foto staan de 3 verschillende kantelbakjes.
Nu vroeg ik me af hoe groot dat grootste kantelbakje is. Kan je dit eens opmeten aub ?
En hoe diep zijn de kantelbakjes ? Want dat grote lijkt me dieper of ben ik fout ??
Zelf heb ik lades, maar voor grote onderdelen past dit meestal niet.
Daar zoek ik nog een oplossing voor en dit lijkt me wel netjes.
Thx voor de foto's btw ! 👍
Wat een geweldig idee. Ben nu bezig om mijn hobbykamer te maken en ben nog op zoek naar een handig systeem en dit lijkt me wel wat. Ik ga zeker eens kijken...