Al tijden ben ik trouwe bezoeker van Bouwesteentjes waar ik dagelijks op de site kijk voor het laatste nieuws en de beste aanbiedingen betreffende LEGO. Echter, had ik er nooit bij stil gestaan om ook eens een account aan te maken om het een en ander te kunnen delen met andere LEGO-liefhebbers, om antwoorden te vinden op vragen die ik zou kunnen hebben of om juist antwoorden te kunnen geven op vragen van anderen. Vandaag is daar dus verandering in gekomen en heb ik me aangesloten bij de Bouwsteentjes-Community.
Het eerste waar ik het over wil hebben, is mijn algehele opslagervaring van LEGO-materialen. Ik merk dat mensen nogal op veel verschillende manieren kijken naar het opbergen van LEGO-gerelateerde zaken, dus hopelijk wordt mijn opslagwijze als verfrissend of verrijkend bevonden.
Ik bewaar in ieder geval echt alles van een set nadat ik deze heb opgebouwd. Denk hierbij natuurlijk aan de bouwinstructies, reserve-onderdelen en de doos, maar ook de onderdelenzakjes, stickervellen en enig ander verpakkingsmateriaal dat uit de doos komt. Als fervent liefhebber van LEGO wil ik alles compleet en in perfecte staat ontvangen. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen zo over hun LEGO denken, zeker als het aankomt op de oudere, duurdere en vaak ook zeldzamere sets, maar het kan net zo goed ook voor hun gehele collectie gelden. Daarom, mocht je in de toekomst er ooit over nadenken iets van je collectie te willen verkopen of heb je bepaalde sets als investering gekocht, is het natuurlijk niet echt ergonomisch om alles maar lukraak op te bergen. Immers geldt, hoe completer de set en hoe beter de algehele staat, hoe waardevoller de set kan zijn en hoe meer je er dus eventueel nog voor kunt krijgen. Nu heb ik dus een systeem voor het opbergen van al deze materialen dat ik graag met jullie deel, wellicht steekt iemand er nog wat van op ook.
Om het overzichtelijk te houden, maak ik een onderverdeling in wat ik opberg. Dit doe ik door door middel van drie categorieën: bouwinstructies, reserve-onderdelen en lege LEGO-dozen. Onder lege LEGO-dozen versta ik echter ook de onderdelenzakjes, stickervellen en enig ander verpakkingsmateriaal dat in de doos zat. Bovengenoemde categorieën zal ik ook in deze volgorde in detail hieronder bespreken.
Bouwinstructies
De bouwinstructies wil ik zo netjes mogelijk bewaren zonder dat er ezelsoren, vouwen en scheuren inkomen en zelfs zonder dat ze waterschade oplopen. Daarom bewaar ik mijn bouwinstructies in afgesloten, stapelbare plastic-bakken met klikdeksels. Hierin stapel ik de bouwinstructies zorgvuldig en sorteer ik ze op thema en setnummer. Op het deksel of aan de zijkant zet ik dan een cijfer dat weer verwijst naar een Excel-lijst waarin ik dus zet welke handleidingen er allemaal in die bak zitten. Een geprint overzicht stop ik nog in de bak voor het makkelijk vinden van een handleiding. Over het algemeen is het maximale formaat van een handleiding A4-formaat, dus een bak waarin deze afmetingen minimaal passen, lijkt me wel handig. Nu is iedereen vrij om te bepalen wat voor bakken ze gebruiken, maar persoonlijk ga ik vaak voor bakken van de Action. Deze zijn voor het bewaren van handleidingen sterk genoeg en ook nog eens redelijk goedkoop, wat altijd fijn is aangezien LEGO nu eenmaal een dure hobby is. De afmetingen van de bakken die ik gebruik, zijn (l*b*h): 38,5 bij 28,5 bij 16,5 cm met een inhoud van 12,5 liter. Je kunt natuurlijk altijd voor diepere bakken gaan, maar in die van 12,5 liter gaan altijd al behoorlijk wat handleidingen en ze zijn nog redelijk klein in formaat ook. Zo passen er namelijk behoorlijk wat bakken onder je bed (daar heb ik ze tenminste liggen), maar je kunt er ook redelijk wat kwijt in een kast of op een schappenplank. Over de huidige prijs (€2,99) van de bakken valt ook niet eens te spreken, het enige nadeel is dat je ze niet online kunt bestellen. Je zult ze dus bij je lokale Action moeten halen, mocht je perse deze bak willen. Er zijn natuurlijk ook genoeg alternatieven te vinden op het internet. Zie de link hieronder voor verdere informatie over de opslagbak die ik gebruik.
https://www.action.com/nl-nl/p/opbergbox-6f8c7897/
Reserve-onderdelen
Betreffende het opbergen van reserve-onderdelen ben ik net zo secuur. Deze gaan bij mij altijd in gripzakjes zodat ik echt alles apart houd van andere sets en bij elkaar houd wat in eerste instantie ook al bij elkaar zat. De meeste mensen zullen echter wel bekend zijn met gripzakjes, want dat zijn dezelfde afsluitbare zakjes waar vaak extra onderdelen besteld via LEGO of Bricklink in zitten. Afhankelijk van het aantal reserve-onderdelen van een set en de grootte ervan, kies ik de grootte van het gripzakje. Ik heb meerdere maten liggen en ze zijn dan ook makkelijk in meerdere maten verkrijgbaar. Op het zakje schrijf ik het setnummer zodat ik weet van welke set de onderdelen zijn. Nu komt het weleens voor dat een reserve-onderdeel extreem lang of onhandig groot is, zoals een flexibele buis of een brick separator. Als je deze in hetzelfde zakje wilt doen, heb je al gauw een erg grote gripzak nodig terwijl, in verhouding, de rest van de reserve-onderdelen makkelijk in een veel kleiner zakje passen. Vaak stop ik deze grotere onderdelen, zeker de brick separator die je tegenwoordig onderhand bij iedere set krijgt, dan niet in het gripzakje, maar laat ik deze apart. Maar, waar bewaar ik die zakjes en dergelijken dan weer allemaal in vragen jullie je af? Nou, al de gripzakjes en eventueel bijbehorende losse, grotere onderdelen bewaar ik in opbergkoffers met verstelbare vakken zodat ik enigzins de grootte van de vakken zelf kan bepalen. En dat is handig als je dus zo'n flexible buis of brick separator kwijt moet. Indelen van vakken is ook fijn voor het sorteren op thema. Uiteraard hoeven deze opbergkoffers niet te duur te zijn. Een voorbeeld (van de Action) van zo'n opbergkoffer kun je vinden via de link hieronder:
https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-opbergkoffer/
Wederom gebruik ik een Excel-lijst om alles overzichtelijk te houden. Hierin noteer ik welke reserve-onderdelen van welke set en welk thema er in welke opbergkoffer zitten. Op de opbergkoffer zet ik dan weer een cijfer en onder het deksel plakik een Excel-overzicht met welk thema elk vak voorstelt.
Lege LEGO-dozen
De categorie die toch vaak de meeste ruimte in beslag neemt en waar mensen het nooit volledig eens over kunnen worden: lege LEGO-dozen. Kun je ze bijvoorbeeld voorzichtig plat maken zodat ze minder ruimte in beslag nemen en moet je ze überhaupt wel bewaren? Wat mij betreft bewaar je de doos ALTIJD en maak je hem NOOIT plat. Zelfs als de doos in wat mindere staat is of van een minder zeldzaam of niet gelicenseerd thema is (City bijvoorbeeld). Uiteindelijk gaat het bij het totale doorverkoopplaatje voor echte verzamelaars om het geheel, mocht je besluiten een set ooit te verkopen uiteraard. Heb je de doos nog ook al is die in wat mindere staat, heb je altijd al wat meer om over te onderhandelen. Daarnaast, ik bewaar de onderdelenzakjes en stickervellen die in de doos zaten samen met eventueel ander verpakkingsmateriaal dat in de doos zat ook en deze stop ik weer terug in de LEGO-doos na het bouwen van de set. Dit zal lastig gaan als de doos plat is. Hoe bewaar ik dan de lege LEGO-dozen? Deze wikkel ik eerst voorzichtig in plastic tegen eventuele waterschade die de verhuisdoos waar de LEGO-doos ingaat eventueel niet kan tegengaan. Dit mag bubbeltjesplastic zijn, maar vaak gebruik ik stevige, doorzichtige plastic vuilniszakken die ik op maat knip. Daarna stop ik de lege LEGO-dozen in stevige verhuisdozen die ik zo praktisch mogelijk indeel zodat er zoveel mogelijk ingaat. Hierna tape ik ze simpelweg dicht. Het voordeel van deze stevige verhuisdozen, is dat ze ook in meerdere maten beschikbaar zijn. Dus zelfs de grootste dozen zoals die van de Technic Supercars of Architecture passen erin. De dozen zijn ook nog eens redelijk dik, dus mocht er om de een of andere manier water op komen, zijn de LEGO-dozen alvast beschermd tegen de eerste waterschade. Het plastic om de LEGO-doos is dan een extra verzekering. Natuurlijk moet je de dozen ook niet in een waterrijke omgeving opbergen, maar een lek kan op veel plekken ontstaan. Ik heb de dozen dan ook achter op mijn zolder staan waar ik in principe ook niet 1, 2, 3 bij hoef en waar de boiler, wasmachine en droger ver vandaan gestald zijn. Voordat ik ze daar neerzet, zet ik er een cijfer op en beschrijf ik in mijn Excel-lijst welke LEGO-dozen ik allemaal in die grote verhuisdoos heb gedaan zodat ik het makkelijk terug kan vinden mocht het nodig zijn. Een kopie van die lijst plak ik nog op de doos. De dozen die ik gebruik, komen van Twinpack. Zij hebben enorm veel verschillende maten zodat je jouw lege LEGO-dozen altijd wel kunt opbergen in een afgesloten doos. De prijs per doos hangt natuurlijk af van de afmetingen, maar valt over het algemeen vrij mee; gemiddeld ligt de prijs per doos tussen de €3,- en €5,- inclusief BTW. Het enige nadeel is dat je ze per minimaal 15 moet bestellen, maar dan kun je voorlopig ook wel even vooruit. Een link naar de site van Twinpack met verschillende voorbeelden vind je hieronder:
Zelf gebruik ik dozen met de afmetingen (l*b*h) van 60 bij 40 bij 55 cm waar de meeste grote standaard LEGO-dozen rechtop langs elkaar in de verhuisdozen passen.
Als laatste, wil ik nogmaals benoemen dat dit mijn ervaring en systeem voor het opbergen van bouwinstructies, reserve-onderdelen en lege LEGO-dozen is. Ik houd nu eenmaal van een gestructureerd en overzichtelijke manier van opbergen van mijn LEGO zodat alles in een zo goed mogelijke staat bewaard blijft in het geval dat ik besluit iets te verkopen, maar iedereen is vrij om het op zijn/haar eigen manier te doen en om zelf te bepalen of het binnen zijn/haar budget past. Wellicht gaat het je puur om het bouwen van LEGO en is de rest niet toepasselijk of heb je er totaal de ruimte niet voor, maar misschien ben je, net zoals ik, wel een rasechte verzamelaar en heb je nu dingen gelezen waar je eerder nog niet aan gedacht had. Ik hoop in ieder geval dat jullie er in algemene zin wat aan hebben gehad of het in ieder geval interessant vonden om te lezen. Ik vond het in ieder geval leuk om met jullie te delen en ben ook benieuwd naar jullie oplossingen en ervaringen.