Whaaarghh!!! Welkom in LEGO Movie Metaalbaards Duel  70807.  Een set uit de LEGO Movie serie.  Tijdens een eerder gevecht tegen Lord Business is metaalbaard zijn lichaamsdelen verloren. Gelukkig heeft hij zichzelf nieuw leven ingeblazen door zich opnieuw op te bouwen met onderdelen uit de piraterij! We gaan hem nader bekijken…


De doos heeft een formaat van 282 x 262 x 59 cm (lxbxh), bevat 412 onderdelen en heeft als aanbevolen leeftijd 8 tot 14 jaar. Op de voorkant van de doos zien we een gave illustratie van Metaalbaard in een gevecht met een Micromanager. Tegelijkertijd schiet hij met zijn kanonnen een skelet het leven uit en wordt Frank de voorman achter zijn broek aangezeten door een Robot SWAT. Dat zijn dan ook de 3 minifiguren die je bij deze set krijgt. Als je naar de achterkant van de doos kijkt zie je een soortgelijk gevecht met onderin een aantal functionaliteiten en details als het worstje en bot in de schatkist op de buik van Metaalbaard. Laten we hem snel openmaken!

In de doos bevinden zich 3 zakjes met onderdelen, 1 instructieboekje en gelukkig geen vervelende stickers! In het eerste zakje bevinden zich de onderdelen voor de Micromanager en 3 minifiguren. Het tweede zakje bevat de benen en het bovenlijf van Metaalbaard. Tot slot kunnen we met zakje 3 de armen bouwen van metaalbaard en overige details als zijn zwaard en vlaggenstok op zijn rug.

Deel 1: Minifiguren en de Micromanager

Na zakje 1 te hebben geopend beginnen we met de minifiguren. Als eerst bouwen we Frank de voorman en is een ervaren bouwer met jarenlange bouwervaring. Frank is erg serieus in zijn werk en kennen hem uit de LEGO Movie als een goede baas.  Hij weet dat zijn mannen plezier in hun werk moeten hebben, dus hij vindt het niet erg als ze zingen terwijl ze bouwen of de laatste aflevering van \’Waar is mijn broek?\’ met elkaar bespreken, zolang het werk maar op tijd af is. Zijn bovenlichaam is erg gedetailleerd. Zijn blouse staat open en draagt daaronder een hemdje waar zijn borsthaar bovenuit steekt. Gelukkig heeft hij een riem om wat de boel nog een beetje bij elkaar weet te houden.

Maak kennis met Robot SWAT. Eenheden van President Business en vormen een tactisch politiekorps voorzien van speciale wapens. Het minifiguur ziet er stoer uit en is van alle gemakken voorzien. Zo draagt hij een walkietalkie op zijn rug om met zijn Elite te communiceren en heeft overal vakjes en ritssluitingen zitten om niets kwijt te raken. Op zijn knieën heeft hij een soort van kniebeschermers zitten. Iets anders kan ik er niet van maken en begrijp de functie niet helemaal. Op Zijn jas en helm staat het logo van de speciale eenheden die begeleid worden door President Business.

Als laatste minifiguur hebben we een robot skelet. Over dit minifiguur weet ik niet zoveel te vertellen omdat hij niet anders is als de standaard skeletten die wij kennen op zijn kop na. Zijn kop ziet er uit als die van een Robot SWAT die de kerst dit jaar niet heeft gehaald. Zijn kaken zijn in elkaar gezet met een paar schroeven en heeft een paar stalen wenkbrauwen. Epileren behoord voor hem nu dan ook tot de verleden tijd. Laten we snel verdergaan met de bouw van de Micromanager.

De bouw van de Micromanager is niet erg spannend. Dit komt waarschijnlijk omdat ik zit te popelen om Metaalbaard te bouwen en probeer hem zo snel mogelijk in elkaar te zetten. We beginnen met zijn bovenlijf die uitgerust is met raketten aan de voorkant en zijkanten. Aan de zijkanten zitten ze standaard verborgen in zijn lichaam en kun je ze tevoorschijn toveren door ze open te klappen. Vervolgens bouwen we zijn poten waar ik een beetje mee heb lopen stoeien om ze goed te plaatsen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik duizelig ben geworden van het aantal keren draaien van de onderdelen. Bij veel stappen moet je het model draaien, op zijn kop, linkerkant, onderkant en ga zo maar door. Ze geven een aanbevolen leeftijd aan van 8-14 jaar maar ik kan me voorstellen dat er bouwers zijn die hier even de fout in gaan en gaan gooien met onderdelen. Tot slot bouwen we zijn flexibele grijparmen… 10 minuten later… Leuk zeg! Je kan ze echt in alle denkbare posities plaatsen en vooral Frank de voorman heeft het te verduren gehad omdat die steeds op zijn kop hangt! Het afvuren van de raketten is echter een minder succes.

Je kunt ze niet goed wegschieten en vallen een beetje kansloos op de grond. Kan me voorstellen dat Metaalbaard met zijn kanonnen meer succes heeft met het neerschieten van Frank de voorman. Arme Frank… In Micromanager is er ruimte om een minifiguur te plaatsen. Alles bij elkaar is het een leuke toevoeging van de set. Als de Micromanager los verkocht zou worden denk ik dat er weinig mensen zijn die hem zullen aanschaffen. Dit omdat hij er niet spannend genoeg uitziet en na de zojuist genoemde 10 minuten uitgespeeld ben met de functies.

Deel 2: Benen en bovenlichaam van Metaalbaard

Daar is hij dan, Metaalbaard de grote held van de set! We starten met de bouw van zijn bovenlichaam en zien al snel de schatkist voorbij komen met een dik slot erop. Een van mijn favoriete details van de set. In de schatkist bevindt zich een worstje en een bot. Leuke beloning als je erin geslaagd bent Metalbaard neer te halen een dikke buit verwacht in de schatkist. We bouwen snel verder en plaatsen zijn hoofd op zijn lichaam. Zijn gezicht heeft een stoere blik en zijn oog is voorzien van een ijzeren ooglap. Zijn piratenhoed maakt het plaatje compleet.

Na de bouw van het bovenlichaam beginnen we met de bouw van zijn benen. Zijn rechterbeen bestaat uit o.a. de bekende piraten tonnen en een anker. Zijn voet moet iets van een ronde kanonskogel voorstellen denk ik en lijkt me in de eerste instantie niet erg stabiel. Ik ben bang dat het dadelijk na 1 zuchtje wind omvalt. Zijn linkerbeen daarentegen oogt een stuk stabieler. Ook zijn linkerbeen is voorzien van fraaie details als een handgeweer en een verrekijker. Het is erg leuk om al die herkenbare elementen uit de LEGO piratenwereld weer terug te zien. Zodra ik beide benen aan het bovenlichaam heb bevestigd sta ik ervan versteld hoe stevig hij op zijn benen staat!

Deel 3: Metaalbaard armen en details

We zijn aangekomen bij het laatste zakje onderdelen van de set en beginnen met de bouw van zijn rechterarm die voorzien is van een stuur en kanonnen. Op het stuur bevestigen we een paar kanonskogels zodat we die altijd bij de hand hebben. Op zijn rechterarm plaatsen we ook een soort van opwind ding waar ik de functie niet helemaal van snap maar er wel fraai uitziet.

Zijn linkerarm dient als een grote grijparm met op zijn arm een nieuwe haai! Op het eerste gezicht zie je niet veel verschil met de oude haai van vroeger maar als we beter kijken zien we dat ze de onderkant hebben verbeterd zodat de haai makkelijker te bevestigen is. Als je de haai naast de oude haai zet zien we ook dat de haai kieuwen heeft gekregen. Wel prettig dat ze ook aan het welzijn van dieren denken bij LEGO.

Vervolgens plaatsen we een indrukwekkend zwaard op de rug van Metaalbaard. Verder zien we op zijn rug niet veel details op het mee bewegende anker op zijn been na. De vlaggenstok die we hierna bevestigen ziet er op zich leuk uit met een papegaai zittend op de stok maar is niet erg stevig. Zodra je Metalbaard enigszins beweegt valt de papegaai met zwarte vlag van zijn stokje. Ik kan me ook 1,2,3 geen manier verzinnen om dit te verbeteren maar door het gewicht van de papegaai zit dit onderdeel niet stevig in elkaar.

Tot slot geven we Metaalbaard een paar schoudervullingen met koelmotoren en een uitlaat met een ijsje erop wat natuurlijk rook voor moet stellen. De verassing van vandaag… Metaalbaard is een robot die draait op een motor! Wie had dat gedacht? Het bovenlichaam kunnen we 360 graden draaien en zowel de benen als armen kunnen we in diverse standen plaatsen. We pakken de Micromanager erbij om het duel compleet te maken. Uiteraard is Metaalbaard de grote winnaar…

Disclaimer

Deze review stamt uit het begin van Bouwsteentjes.info. De review is verouderd en niet in lijn met de huidige standaard. De content blijven we natuurlijk aanbieden voor wie het graag wil lezen, maar ook om te laten zien waar we ooit zijn begonnen.