Sinds 1 januari geeft LEGO deze LEGO Harry Potter 30628 The Monster Book of Monsters als GWP (Gift With Purchase) weg. Althans, dat is als je geluk had (de set was na een dag al niet meer leverbaar). Kjelle heeft snel toe kunnen happen en wist de set te pakken te krijgen. Of dit boek even hapgraag is zoals in de film, kom je in deze review te weten.

Met de LEGO 30628 The Monster Book of Monsters bijt je doorheen vier genummerde zakjes met LEGO onderdelen, een zakje met verschillende Plates, een instructieboekje en een stickervel. Op het stickervel bevinden zich de stickers die je nodig hebt voor de extra details op het boek. Hoewel het een GWP betreft, heeft LEGO er een verkoopadviesprijs van €19,99 aangeplakt. Met 320 onderdelen, komt dat terecht op een gemiddelde prijs per onderdeel van €0,06.

De Minifigures

Met de set komt een enkele Minifigure van Draco Malfoy. Hoewel het niet de eerste keer is dat hij zijn opwachting maakt in Harry Potter sets, is de samenstelling in deze set uniek. Hij draagt een Slytherin trui en is voorzien van de korte beweegbare beentjes. Buiten de details voor zijn trui, zijn er geen verdere speciale details aangebracht. Het hoofd van Draco Malfoy is dubbelzijdig bedrukt, met aan de ene kant een serieuze en aan de andere een kwade uitdrukking. Als accessoire heeft hij een toverstok.

LEGO Harry Potter 30628 Monster Book of Monsters (1) LEGO Harry Potter 30628 Monster Book of Monsters (1)

De bouw en speelfuncties

LEGO Harry Potter 30628 Monster Book of Monsters (1)

Het bouwen van het monsterboek wordt opgesplitst in drie verschillende delen, de onderkant, de bovenkant en het mechanisme om het boek hapbewegingen te laten maken. Over het algemeen is de bouw eenvoudig en tegelijkertijd weet het voor voldoende afwisseling te zorgen. Zodra de twee kafthelften voltooid zijn, worden ze met elkaar verbonden en is het tijd om met de set te spelen. Het boek is leuk vormgegeven door allerhande detail en getrouw aan de film. Om de indruk te creëren van bladzijden, wordt er gebruik gemaakt van de horizontale zijde van Profile Bricks.

Het deel waar een groot stuk van de bouwtijd naartoe gaat, is het bouwen en verwerken van het mechanisme in het boek. Dit is het meest uitdagende deel waarbij het belangrijk is dat er geen fouten worden gemaakt. Er zijn twee wielen gekoppeld aan het mechanisme die zorgen dat het boek tijdens het rollen, letterlijk gaat happen. Door het voorruitrollen gaat de bovenkant van het boek op en neer. De functie werkt goed, waardoor je makkelijk de scene uit de film kunt naspelen.

Over het gehele boek zijn er tal van details te bespeuren. De extra details zoals de ogen, naam en vacht, worden gerealiseerd door het gebruik van stickers. Hoewel de stickers van goede kwaliteit zijn, brengen ze wel een nadeel met zich mee. De stickers die “The Monster Book” en “Monsters” vormen, zijn verspreid over meerdere Tiles. Dit zorgt voor het minder goed aansluiten van de stickers, met als gevolg dat er teveel ruimte tussen de tekst zit. Om voor zo een goed mogelijk resultaat te zorgen dien je ze dus zo dicht mogelijk bij elkaar te plakken, maar perfect zal het niet zijn.

Het LEGO Harry Potter 30628 The Monster Book of Monsters is een set die iedere LEGO Harry Potter fan zal smaken. Hoewel niet elk gedeelte van de bouw even spannend is, vond ik het afwisselend genoeg om de aandacht erbij te houden. Het mechanisme dat voor de hapbewegingen zorgt is uitdagend en werkt goed. Over heel het boek zijn details te bespeuren die voor een afgewerkt geheel zorgen. De details voor de mond alsook de bladzijden zijn goed gevonden. De stickers op meerder Tiles die voor een geheel moeten zorgen, zorgen voor een ietwat bittere nasmaak omdat ze niet mooi aansluiten. Toch ben ik als Harry Potter fan blij om een LEGO versie van het Monsterboek en weet de speelfunctie mij te bekoren. De Minifigure van Draco Malfoy is in deze combinatie uniek en welkom, maar biedt voor mij weinig meerwaarde.

N.B: Je krijgt de set bij aankoop vanaf €75 aan Harry Potter sets. Hoewel de actie de gehele maand januari beschikbaar diende te zijn, lijkt het product uitverkocht. Of het product opnieuw aangeboden wordt is vooralsnog niet duidelijk. We hebben LEGO hierover aangesproken en wachten op een reactie.

Productinformatie:

• Thema: LEGO Harry Potter
  • Naam set: The Monster Book of Monsters
  • Setnummer: 30628
  • Onderdelen: 320
  • Minifigures: 1
  • Verkoopadviesprijs: €19,99
  • PPP: €0,06
  • Release: januari 2021 | Gratis bij deelnemende aankopen
  • Te koop bij: LEGO.com

Productomschrijving:

Kinderen kunnen een van de bekendste scènes uit Harry Potter™ en de Gevangene van Azkaban™ naspelen met het coole LEGO® Harry Potter Het monsterboek der monsters (30628) verzamelspeelgoed. Als Harry zijn nieuwe schoolboeken voor het derde jaar op Zweinstein™ krijgt, schiet het Monsterboek door de kamer en probeert hem te bijten! Wanneer je dit LEGO model over een vlak oppervlak trekt, klapt de mond ook in het echt open en dicht. De set is inclusief een LEGO minifiguur van Draco Malfidus™ in zijn schooluniform.

• Het bruine, magische LEGO® boek is versierd met tanden, riemen en noppen.
  • Dankzij het mechanisme gaat de bek van het boek open en dicht wanneer het over een vlak oppervlak wordt getrokken.
  • Met 320 onderdelen is dit bouwbare Harry Potter™ Monsterboek der Monsters van ca. 12 cm lang en 10 cm breed een fantastisch cadeau voor een verjaardag of de feestdagen voor kinderen van 10 jaar en ouder.
0 0 stem
Vind jij dit artikel waardevol?