Maart jongstleden heeft uitgever Billy Bones het boek LEGO – Meesterbouwer in 5 minuten uitgebracht. Het boek bevat meer dan 100 toffe ideeën voor de leukste LEGO bouwwerken, spelletjes, puzzels en uitdagingen. Althans, zo staat het vermeld op de achterkant van het boek. Bij het boek worden 50 LEGO stenen meegeleverd waarmee je de opdrachten die in het boek staan kunt uitvoeren. Peter dook samen met zijn kinderen in het boek, dromend over deelname aan LEGO Masters. Zal het ze lukken na het lezen van dit boek? Je leest het in deze review!

Het boek ‘Meesterbouwer in 5 minuten’ is geschreven door Simon Beecroft en bestaat uit 96 pagina’s. Het boek is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com en kost €17,99. De 50 meegeleverde onderdelen bestaan uit diverse Bricks, Tiles en Plates en zijn zo samengesteld dat je alle opdrachten in het boek met deze onderdelen kunt voltooien.

Legobouwer in 5 minuten

Het boek begint met een uitleg over de onderdelen. Op een hele simpele kinderlijke manier worden de onderdelen uitgelegd, zoals platte steentjes heten plaatjes en drie plaatjes op elkaar gestapeld zijn even hoog als één LEGO steentje. Op deze manier leren de kinderen de grondbeginselen van LEGO. Na de grondbeginselen komt er nog een introductie over het boek en dan kan de pret beginnen.

De opdrachten en spelletjes zijn verdeeld over vier hoofdstukken:

• Waterwereld
  • De wilde stad
  • Hoog in de wolken
  • Avontuur in de ruimte

Elk hoofdstuk heeft zijn eigen opdrachten die een connectie hebben met het thema van het desbetreffende hoofdstuk. Het varieert van het nabouwen van de afbeeldingen zoals een onderzeeër of mini sleepboot of het bouwen van een dromerige dolfijn. Bij de dolfijn is van te voren aangegeven welke onderdelen nodig zijn om hem te bouwen en in vier stappen wordt de dolfijn, met de nodige uitleg, gebouwd.

LEGO - Meesterbouwer in 5 minuten

Naast de opdrachten bevat het boek ook een aantal spelletjes. In het boek is een grote draaikolk getekend. Stop de 50 steentjes in je handen en laat deze voorzichtig boven de draaikolk vallen. De steentjes die buiten de draaikolk zijn gevallen mogen niet gebruikt worden voor de opdracht. De opdracht is in dit geval, bouw een gek diepzee wezen. Elke opdracht dient binnen vijf minuten uitgevoerd te zijn. De vijf minuten is een slimme zet, hiermee blijven de kinderen geconcentreerd en het is tevens een wedstrijdelement indien je het met zijn tweeën speelt.

De vier hoofdstukken bevatten ieder minimaal negen gelijksoortige opdrachten en spelletjes gebaseerd op het thema van het desbetreffende hoofdstuk. Naast deze opdrachten en spelletjes zijn er ook nog vijf raadsels die opgelost dienen te worden. De één is wat moeilijker dan de ander. Maar mocht je er niet uitkomen, de antwoorden staan op de laatste bladzijde van het boek.

LEGO Meesterbouwer in 5 minuten

Het LEGO – Meesterbouwer in 5 minuten boek is een prima boek voor de beginnende LEGO bouwer tussen de vijf en acht jaar. De tekst in het boek is simpel en duidelijk opgezet zodat het boek ook geschikt is voor kinderen die net hebben leren lezen. De opdrachten worden telkens volgens dezelfde structuur uitgelegd. Voor de AFOL kan dit op een gegeven moment vervelend overkomen. Voor kinderen, de doelgroep van dit boek, is deze structuur juist heel belangrijk en daardoor in mijn ogen de juiste keuze geweest.

De moeilijkheidsgraad van de diverse opdrachten verschillen hier en daar. Afhankelijk van de leeftijd en bouwervaring zal de één wat meer moeite met de opdrachten hebben dan de ander. Het boek staat garant voor heel wat uren vertier en is een aanrader voor ouders met kinderen vanaf vijf jaar. Na het volbrengen van alle opdrachten ben je nog geen meesterbouwer en kun je dus nog niet meedoen aan LEGO Masters, maar de eerste stappen er naartoe zijn wel gezet!

Deze review is mede mogelijk gemaakt door Billy Bones die ons voorzien heeft van een review-exemplaar. Dit beïnvloedt onze mening niet en geeft geen garantie voor een goed cijfer of positief commentaar. Onze reviews kun je zien als een algemene samenvatting waarbij we zo goed mogelijk willen informeren over de plus- en minpunten van een LEGO product, maar onderhevig zijn aan de persoonlijke mening van de redacteur.

Geef jouw mening!

Van alle reviews die we schrijven voorzien we LEGO van feedback. Deze feedback bestaat uit wat de reviewer en onze bezoekers (jij), op te merken hebben aan de set in de breedste zin van het woord. Indien jij de besproken set ook hebt gekocht en gebouwd, horen we graag wat jij van de set vindt. We geven enkel de feedback door die we binnen de eerste 30 dagen na publicatie van de review ontvangen.

0 0 stem
Vind jij dit artikel waardevol?