Van LEGO hebben we de LEGO Super Mario Starter Course, de Desert Pokey uitbreiding en de Propeller Mario Power-Up Pack ontvangen om te reviewen. Deze review zal iets anders zijn dan je van ons gewend bent. In plaats van het beschrijven van de bouwervaring, gaat de review dieper in op de speelfuncties, de mogelijkheden en de beperkingen van dit nieuwe thema.

Binnen dit thema zijn diverse sets te vinden. De belangrijkste is de Starter Course. De fraai vormgegeven doos bevat een aantal zakjes met onderdelen en het Super Mario figuur. Enkel de instructies voor het figuur staan in het bijgeleverde boekje afgebeeld. De overige instructies dien je via de app te volgen. Dit geldt overigens voor elke uitbreiding en Power-Uppakket uit dit thema. De reden hiervoor is dat LEGO jou zodoende de speelfuncties wil leren. Het is dan ook even wennen voor wie simpelweg met de sets aan de slag wil. Elke set is voorzien van een QR-code die je kunt scannen. Hiermee speel je de set vrij in de app en kun je gaan bouwen. Indien er speelfuncties uitgelicht moeten worden, zal dit duidelijk te zien zijn in de app. Elke set die je vrijspeelt, breidt de speelwereld van Super Mario uit. Hoewel de app prettig werkt, is het gemis van een fysieke instructie wel jammer. Uiteraard zal dit afhankelijk zijn van persoon tot persoon, maar dat de keuze is gemaakt voor deze benadering, is te begrijpen.

[Review] LEGO Super Mario Starter Course & uitbreidingen

Het Super Mario figuur

Het Super Mario figuur waarmee je kunt spelen, dien je deels in elkaar te zetten. Het samenstellen bestaat uit het plaatsen van batterijen en het bevestigen van de broek, de snor en de oren. Je kunt het figuur vervolgens activeren en ermee spelen. De sensor aan de onderkant scant de codes die op bepaalde steentjes te vinden zijn. Afhankelijk van de code, zal Super Mario een actie uitvoeren. Dit kan o.a. een geluidje zijn, een power-up, een muntje laten zien of het display van kleur laten veranderen. Er zijn genoeg acties die je uit kunt voeren. Leuk is ook wanneer je Mario laat vallen of op zijn rug neerlegt. Hij zal of duizelig worden of in slaap vallen. Het is een functie waar je niet heel veel aan hebt, maar het wel leuk maakt.

[Review] LEGO Super Mario Starter Course & uitbreidingen [Review] LEGO Super Mario Starter Course & uitbreidingen

Met de Power-Uppakketten kun je Super Mario een extra functie geven. Verwijder de broek en bevestig een andere en geeft Mario een nieuw petje. Door gleuven in de broekjes en de sensoren van het figuur, weet het Super Mario figuur welke Power-Up geactiveerd moet worden. Afhankelijk van de Power-Up maakt Mario andere geluiden en kun je bepaalde acties uitvoeren. De Power-Uppakketten bevatten naast een ander petje en broek, ook een kleine display waarop ze geplaatst kunnen worden en die je aan het level toe kunt voegen.

[Review] LEGO Super Mario Starter Course & uitbreidingen[Review] LEGO Super Mario Starter Course & uitbreidingen

De bouw en (speel)functies

Bij het volgen van de bouwstappen in de app, krijg je de bovenstaande bouwwerken. De Starter Course is eenvoudig in opzet en min of meer bedoeld als kennismaking met het thema en de mogelijkheden. Het idee na het bouwen van de onderdelen van het level, is dat je zelf aan de slag gaat een level te maken dat naar eigen smaak is. Ondanks de hoeveelheid onderdelen, is het samenstellen van een level beperkt. Het wordt daardoor al snel duidelijk dat de uitbreidingen broodnodig zijn, wil je meer plezier beleven.

De actiestenen in de Starter Course zijn de eerste waarmee je kennismaakt. De groene buis is het startpunt en de vlag bevat het eindpunt. Super Mario reageert op de code op de stickers. Zodra je de level begint telt Mario af en heb je 60 seconden de tijd om het einde te bereiken. Gaandeweg kun je naar wens een aantal obstakels en power-ups in het level verwerken. De Starter Course biedt de mogelijkheid om Mario te laten vliegen, rond te draaien en een ?-steen te activeren. Naast deze actiestenen, zijn er een Goomba en Bowser Jr. als vijanden in de set te vinden. In beide gevallen kun je ze plaatsen waar je wilt en zodra je ze tegenkomt verslaan, door op het hoofd (Goomba) of de rug (Bowser Jr.) te gaan staan. Hiermee verdien je munten die je nodig hebt om een highscore neer te zetten.

Hierboven zie je een grove opzet van een level dat je kunt bouwen met de onderdelen in de Starter Course. Het geheel is simpel en biedt na tweemaal door te hebben gelopen, nog maar weinig uitdaging meer. Dit euvel is op te lossen door de set uit te breiden met de uitbreidingspakketten. Voor deze review hebben we de Desert Pokey gekregen om het geheel wat spannender te maken. Doordat het geheel compacter is, ligt de focus op het bouwen bij de uitbreidingsset iets hoger dan bij de Starter Course. Desondanks blijft het een kwestie van een aantal simpele stappen. De Desert Pokey uitbreidingsset bevat drie actiestenen. Eén is te vinden op de onderste sectie van de Desert Pokey, de andere twee in de ronddraaiende hamer en op het hoofd van Monty Mole.

De uitbreidingsset laat zich goed combineren met de al aanwezig Starter Course. Toch valt het op dat ook nu na een aantal keren het level te doorlopen, er weinig uitdaging te vinden is. Je blijft op die manier uitbreidingen kopen of je laat het voor wat het is. De app maakt veel goed. Je kunt namelijk zelf jouw levels bouwen en aan de app toevoegen, er wordt een score van munten bijgehouden en er zijn uitdagingen te vinden. Er is helaas geen modus waarbij je het tegen een ander op kan nemen.

De Starter Course geeft een goed beeld van wat er mogelijk is, de uitbreidingen bieden meer uitdagingen en bouwmogelijkheden. Het interactieve Super Mario figuur weet de aandacht te houden en reageert snel en prettig op de aanwezige actiestenen. De vooraf aangebrachte stickers en prints bieden meerwaarde en er worden genoeg speelmogelijkheden gerealiseerd die de speler tijdelijk bezighoudt.

De app biedt een klein beetje meerwaarde doordat je de verzameling bij kunt houden en uitdagingen aan kunt gaan. Hadden LEGO en Nintendo de sets nou gecombineerd met een aantal uitdagingen of minigames, die je via de app moet doorlopen tijdens het spelen van het gebouwde level, dan was er een goede mix geweest tussen het fysieke bouwen en het spelen met de app. Bijvoorbeeld, het verzamelen van X hoeveelheid muntjes via een level in de app alvorens je door mag gaan met het doorlopen van het fysieke level.

Het thema weet mij niet geheel te overtuigen. Dit mede door de beperking van de app (te weinig mogelijkheden) en de uiteindelijke speelervaring van de sets. Je bouwt simpelweg een level, loopt er doorheen, verandert het level en loopt er nogmaals doorheen. Er is niet nagedacht over consequenties en het “game over” gebeuren. Dit blijf je doen totdat het plezier van het aanpassen en doorlopen verdwenen is. Logisch natuurlijk, maar het gevoel dat je verplicht uitbreidingen moet kopen om er alles uit te halen, is niet prettig. Al met al ben je een paar honderd euro verder eer je alles hebt, om constant nieuwe levels te bouwen zonder dat het te repetitief wordt.

Ik ben van mening dat dit thema vanwege de herkenbaarheid enorm goed zal verkopen en zeker het verzamelen waard is, maar de uiteindelijk speelervaring minder leuk is dan het in eerste instantie lijkt. Het advies is de Starter Course te kopen met een uitbreiding om het eens te proberen en nadien de keuze te maken of je het geheel uit wilt breiden. Met betrekking tot de app hoop ik dat LEGO de ervaring uit weet te breiden met meer speelmogelijkheden binnen de app zoals minigames. LEGO Super Mario weet wel te finishen, maar een high score met vuurwerk ontbreekt.

Productinformatie:

• Thema: LEGO Super Mario
  • Naam set: Starter Course | Desert Pokey | Propeller Mario Power UP Pack
  • Setnummer: 71360 | 71363 | 71371
  • Onderdelen: 231 | 180 | 13
  • Minifigures: n.v.t.
  • Verkoopadviesprijs: €59,99 | €19,99 | €9,99
  • PPP: € –
  • Release: juni 2020
  • Extra’s: LEGO Super Mario App
  • Te koop bij: Amazon.nl | Amazon.de | Bol.com | Fun.be | LEGO.com

Productomschrijving:

Met deze LEGO® Super Mario™ Avonturen met Mario startset (71360) kunnen kinderen spelen als hun favoriete personage in de echte wereld. De set bevat een LEGO Mario™ figuur die via de lcd-schermen en de luidspreker direct reacties geeft. Spelers kunnen virtuele munten verdienen door met LEGO Mario van de Startbuis naar de Vlaggenmast te gaan via draaiende platforms en wolkenplatforms, het ?-blok en supergevechten met de Goomba en Bowser Jr. speelgoedfiguren. Verplaats de stenen om nieuwe levels te maken en probeer ze te voltooien.

Nog meer speelmogelijkheden
Dit speelgoedcadeau voor kinderen wordt nog leuker met de gratis LEGO Super Mario app voor nieuwe speelmogelijkheden. De app bevat zoom- en draaifuncties om het bouwen gemakkelijker te maken, plus suggesties voor andere creatieve manieren om te bouwen en te spelen. Het is bovendien een veilige plek waar kinderen hun ideeën kunnen delen met vrienden.

Onbegrensde mogelijkheden met Mario!
Kinderen kunnen zowel alleen als tegen vrienden spelen met de LEGO Super Mario sets, waarin een geliefd personage tot leven komt in de echte wereld. Deze startset en de uitbreidingssets bieden onbegrensde mogelijkheden en stimuleren de probleemoplossende vaardigheden van je kind.

• Fans kunnen het leuke LEGO® Super Mario™ universum ontdekken met deze Avonturen met Mario startset (71360) inclusief 7 actiestenen voor verschillende interacties met de LEGO Mario™ figuur.
  • LEGO® Mario™ beschikt over kleurensensoren, plus lcd-schermen in zijn ogen, mond en buik voor meer dan 100 verschillende reacties op bewegingen. De ingebouwde luidspreker laat herkenbare geluiden en muziek uit de game horen.
  • In deze superleuke speelset verzamelt LEGO® Mario™ virtuele munten terwijl hij van de Startbuis naar de Vlaggenmast rent en springt via LEGO stenen, wolkenplatforms, de ?-steen en confrontaties met de Goomba en Bowser Jr. figuren.
  • Deze LEGO® speel- en verzamelset met 231 onderdelen is een cool sinterklaas-, kerst- of verjaardagscadeau voor kinderen van 6 jaar en ouder. Ze kunnen de set op hun eigen manier bouwen en leren allerlei problemen op te lossen terwijl ze volop creatief speelplezier beleven.
  • Verplaats de onderdelen van de startset en combineer de set met de LEGO® Super Mario™ uitbreidingssets voor nog meer uitdagende levels en games die je samen met of tegen je vrienden kunt spelen.
  • De LEGO® Mario™ figuur werkt op 2 AAA-batterijen (niet meegeleverd). Deze figuur biedt een zeer interactieve game-achtige ervaring waarbij spelers direct feedback en beloningen ontvangen voor hun creativiteit.

Disclaimer

Deze review is mede mogelijk gemaakt door LEGO die ons voorzien heeft van een review-exemplaar. Dit beïnvloedt onze mening niet en geeft geen garantie voor een goed cijfer of positief commentaar. Onze reviews kun je zien als een algemene samenvatting waarbij we zo goed mogelijk willen informeren over de plus- en minpunten van een LEGO set, maar onderhevig zijn aan de persoonlijke mening van de redacteur.

3.5 4 stemmen
Vind jij dit artikel waardevol?